مخالفت شورای نگهبان با احیای هیات نظارت بر قانون اساسی ایران
نوشته شده توسط : swot

شورای نگهبان می گوید با احیای هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی مخالف است

شورای نگهبان در ایران که یکی از وظایف آن نظارت بر اجرای قانون اساسی این کشور است، با اقدام محمود احمدی نژاد در احیای هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی، مخالفت کرده است.

این هیات اولین بار در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی و با هدف "حسن اجرای" آن تشکیل شده بود.

آقای خاتمی بر اساس وظیفه قانونی خود و بر اساس گزارش این هیات، در موارد نقض قانون اساسی، به نهادهای حکومتی، تذکر و اخطار می داد اما همزمان با روی کار آمدن آقای احمدی نژاد این هیات تعطیل شد.

دیدگاه‌ دولت خاتمی و احمدی نژاد به هم رسید

  • هیات نظارت و پیگیری اجرای قانون اساسی در چهارمین ماه ریاست جمهوری محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶ تشکیل شد
  • محمد خاتمی در طول هشت سال ریاست جمهوری بارها به دلیل نقض قانون اساسی به نهادهای این کشور از جمله قوه قضائیه اخطار قانون اساسی داد
  • سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۲ اعلام کرد که دولت آقای احمدی نژاد برای اجرای قانون اساسی نیازی به این هیات ندارد
  • اسفند سال ۱۳۹۰ محمود احمدی نژاد گفت: زمانی برداشت بنده این بود که نیازی به وجود این هیات نیست اما امروز به این نتیجه رسیده‌ام که وجود چنین هیاتی بسیار بسیار مورد نیاز و لازم است

همزمان با آغاز دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، اعضای هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی طی نامه‌ای به او روند شکل‌گیری و مسئولیت‌های هیات را توضیح دادند و خواستار تصمیم‌گیری دولت جدید برای ادامه کار این هیات شدند.

خبر انحلال هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی روز دهم بهمن سال ۱۳۸۴ از سوی غلامحسین الهام، سخنگوى دولت، در نشست هفتگى‌اش با خبرنگاران اعلام شد.

سخنگوی دولت نهم ایران در توصیف انحلال این هیات گفته بود که دولت آقای احمدی نژاد در اجراى قانون اساسى نیازمند چنین هیاتى نیست.

محمود احمدی نژاد اما به تازگی با احیای هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی، در حکمی محمدعلی حجازی را به عنوان دبیر این هیات، منصوب کرده است

آقای احمدی نژاد هفته گذشته در جریان یک سخنرانی گفته بود: "زمانی برداشت بنده این بود که نیازی به وجود این هیات نیست اما امروز به این نتیجه رسیده‌ام که وجود چنین هیاتی بسیار بسیار مورد نیاز و لازم است."

مطابق قوانین ایران، رئیس جمهور این کشور مسئول اجرای قانون اساسی است.

در یک سال اخیر که آقای احمدی نژاد تحت فشار طرفداران آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران قرار گرفته، از اینکه رئیس جمهور ضمانت اجرایی قانون اساسی را ندارد، انتقاد کرده و در تازه ترین اقدام دست به احیای هیات منحل شده نظارت بر اجرای قانون اساسی زده است.

شورای نگهبان می گوید که با تشکیل این هیات مخالف است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه ششم اسفند گفت که نظر شورا در این زمینه همان نظری است که در ادوار گذشته، ‌درباره اقدام مشابه یکی از رؤسای جمهور ‌‌اعلام کرده بود.





:: برچسب‌ها: کلیسا ,
:: بازدید از این مطلب : 495
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: